כתבות

סינמה־סינדרום – ינואר 22

בר לב לוי, מחזור י'
18/01/2022

טוב, אז באמת הרבה זמן לא כתבתי כי לא ממש מצאתי זמן לצפייה בקולנוע. אבל לאחר קריאת ביקורות רבות על הסרט "ליקריץ פיצה" התמלאתי השראה, שינסתי מכנסיי והלכתי לקולנוע ביום גשום, וכעת אגיש לכם את הביקורת שלי עליו.

שם: ליקריץ פיצה (Licorice Pizza)
במאי: פול תומאס אנדרסון
תאריך יציאה לאקרנים: 30.12.21
מקום הקרנה: יס פלאנט

כפי שציינתי בשורות הפתיחה, את הסרט "ליקריץ פיצה" הלכתי לראות לאחר תקופה ארוכה שלא צפיתי בסרטים בקולנוע, אבל באמת לא כל יום במאי אגדי כמו פול תומאס אנדרסון מוציא סרט חדש. לכן הרגשתי איזושהי חובה בתור חובב קולנוע לצאת לצפות בו על המסך הגדול, והביקורות המהללות רק חיזקו את ההרגשה.

הסרט מתרחש בשנת 1973 בלוס אנג'לס או יותר נכון בגבעות אנסינו, החלק הפרברי של העיר הגדולה. סצנת הפתיחה – עליה מתבססת כל עלילת הסרט – היא של יום צילומים לספר המחזור בתיכון בו לומד גארי ולנטיין (קופר הופמן) בן ה־15, אשר מחכה להצטלם כמו כל שאר חבריו לכיתה. מולו עוברת אלנה קיין (אלנה חיים) בת ה־25, עוזרת צלם שמחלקת מסרק לתיכוניסטים הממתינים. גארי מבחין באלנה והיא מוצאת חן בעיניו, אז הוא מחליט להזמין אותה לדייט על אף פער הגילאים. אלנה המשועשעת מהסיטואציה מנסה להתחמק מחיזוריו של גארי, אך לבסוף מגיעה לפגישה איתו. סצנת הפתיחה הזו בעצם מבססת את ליבת הסרט שהיא מערכת היחסים מורכבת שנרקמת בין אלנה לגארי, לא כזוגיות אלא כמרקם של חייהם המשתלבים זה בזו והחוויות אשר הם עוברים יחד.

כמו רוב סרטיו של פול תומאס אנדרסון, גם ליקריץ פיצה הוא בעל סגנון בימוי ייחודי אשר פורס בפני הצופה איזושהי תקופה מנקודת מבטם של הדמויות הראשיות. בניגוד לסרטים אחרים בהם אנחנו רגילים לצפות כיום, שמספרים סיפור אחד עם התחלה אמצע וסוף, סרטיו של פול תומאס אנדרסון מרגישים כמו קריאת ספר אשר כולל הרבה מאוד סיפורים המתלכדים לתקופה אחת עם אותן דמויות; איזשהו "זמן חיים" מסוים שסוחף אותך כצופה וגורם לך להרגיש כאילו גם אתה חי באותה התקופה ומכיר את הדמויות.

אם כבר נגעתי במאפייני התקופה אז אשמח להרחיב קצת על הפסקול המדהים: כחלק מהיותו סרט תקופתי, ליקריץ פיצה גם כולל פסקול המורכב משירים של The Doors , דיוויד בואי, פול מקארטני ועוד אמנים גדולים נוספים, ואני אישית מצאתי את עצמי מקשיב לפסקול גם לאחר מכן ומשחזר את הסצנות מהסרט בזיכרוני (הסצנה של Let me roll it משתלבת באופן מדהים  עם השיר).

ועכשיו לעיקר, זוהי הופעתם הקולנועית הראשונה של שני השחקנים הראשיים והם עושים אותה לא פחות ממדהימה. קופר הופמן הלא הוא בנו של פיליפ סימור הופמן ז"ל, שנחשב לאחד משחקניו הראשיים של פול תומאס אנדרסון והופיע בחמישה מתוך תשעת הסרטים שביים, אבל מעבר לעובדה שקופר הוא בנו הוא גם שחקן נפלא בעל כריזמה ונוכחות על המסך ומנעד רחב של רגשות שמועברים בצורה כה מדויקת לצופה, כשראיתי אותו על המסך הרגשתי כאילו מדובר בנער שמשחק כבר שנים רבות.

אלנה חיים, שתפקידה לפי דעתי מורכב יותר, עושה זאת בצורה טובה מאוד שעלולה לזכות אותה באוסקר. אלנה (הדמות) היא דמות מורכבת, כי היא בת 25 שלא כל כך מוצאת את מקומה ומסתובבת עם גארי וחבריו בני ה־15 ועובדת איתם. למרות שיש לה רגשות כלשהם כלפי גארי, היא יוצאת עם גברים מבוגרים ממנו וגם ממנה בהרבה והיא בעצמה תוהה האם זה מוזר שהיא מבלה את זמנה עם גארי במקום בחברת אנשים בגילה. המתח הזה בין הנערה שרק רוצה להנות לבין היותה אישה צעירה שמעוניינת לעסוק בנושאים רציניים כמו פוליטיקה, הוא מתח שהרבה מאיתנו חווים בגילאים הללו והיא משאירה אותו חי בזכות המשחק שלה לאורך כל הסרט.

בקיצור, ליקריץ פיצה הוא דרמת התבגרות תקופתית שעשויה בצורה מופתית ע"י במאי גאון ושחקנים מעולים, אז רוצו לצפות.

ציון סופי: 8.6פוסטר ליקריץ פיצה

 

עושים סדר- מה קורה במדינה?

בוגרים יקרים, בשבועות האחרונים השיח הציבורי בוער ומחאות רבות משתתפים מתקיימות ברחבי הארץ. לעיתים בתקופות כאלה אנו נוטים להתבצרות בעמדות זהותיות מחד או מתבלבלים ומעדיפים לברוח לאסקפיזם מאידך. בנוסף, קשה לעקוב אחרי כל הדיונים והמידע שנזרק עלינו חדשות לבקרים ולהבין את התמונה הגדולה. לכן מצאנו לנכון לייצר עבורכם מסמך שמרכז את עיקרי הדברים בניסיון לייצר מיפוי של המהלכים המתגבשים ומשמעויותיהם.

מהפכה משפטית- ההסבר המלא

הרפורמות של יריב לוין למול המצב הקיים נכתב על ידי אוהד ושלר בעזרת קטעים מכתבה …

גמולה מבעלה, אך לא מִמֵסַפרה

בוגר מחזור ה', עמרי גולדשטיין, מפרש מחדש את סיפורו של ש"י עגנון "עידו ועינם".

מודי בר־און – האיש ששינה את איך שעושים טלויזיה

בוגר מחזור ה', עמרי גולדשטיין כותב על איש הטלוויזיה והתרבות מודי בר־און שהלך לעולמו

רגש דתי

בוגר מחזור ה' עמרי גולדשטיין בטקסט אישי על הרגש הדתי

אתגר הסיפור הקצרצר – ווריאציה של זמן ומקום

מנהלת תחום ירושלים שלנו, גלי כוכבי, לא יכלה להתאפק ונענתה לאתגר הסיפור הקצרצר פעם נוספת. לפנינו ווריאציה של זמן ומקום.

אתגר הסיפור הקצרצר – יורם וימימה

בוגר מחזור י', איתי על פיט, נענה לאתגר הסיפור הקצרצר, והנה הוא מגיש לנו שתי וריאציות יצירתיות ומהנות להפליא.

הגיבור שהיה

בוגר מחזור ו' מתן שטיינר מגיש שני פרקים ראשונים מתוך סיפור קצר מעורר מחשבה שפרקיו הבאים וסופו יוגשו בהמשך.

החירות להיות יהודי

בוגר מחזור ה' תומר בן־טל, שמדריך בימים אלה במכינה בקרית יובל, כותב לכבוד פסח על המשמעות של להיות יהודי, להיות חופשי.

מציאות מקבילה: חג הפסח בקהילת "ביתא ישראל" כראי ליהדותם

בוגר מחזור ו' גל מנשה במאמר אשר בוחן את מנהגי חג הפסח בקהילת "ביתא ישראל" הייחודית.

Scroll to Top
גלילה למעלה